Vážení rodiče budoucích prváčků, blíží se významný mezník života Vašeho dítěte - zahájení školní docházky. Aby dítě tuto náročnou situaci zvládlo bez zklamání a zbytečných problémů, mělo by být dostatečně připravené a vývojově zralé. Zajímá Vás, co by mělo Vaše dítě před nástupem do školy umět? Odpověď naleznete zde.
Školní zralost (školní připravenost)
je schopnost dítěte úspěšně plnit požadavky, které jsou na něj kladeny po zahájení školní docházky.
Požadavky se týkají tělesné, intelektuální, sociální a morální stránky osobnosti dítěte.
U nás je základním, ale ne určujícím kritériem věk šesti let.
Školní zralost dále zahrnuje:
tělesnou zralost dítěte a jeho zdraví
rozumovou zralost - rozlišení zvukové a vizuální podoby slova, logické myšlení, analýzu celku na části
percepční zralost - stupeň rozvoje dětské kresby a schopnost napodobit předložený tvar
citovou zralost - předpokladem je relativní emocionální stabilita a snížení impulzivních reakcí v dětských projevech, kladný vztah k učení, školní práci a samostatný postup od hry k cílevědomé práci s dokončením úkolu
sociální zralost - spočívá v přijetí role školáka a zvládnutí jednoduchých sociálních situací ve škole, v projevení potřeby stýkat se s vrstevníky a jinými lidmi, spolupracovat, podřídit se skupině a autoritě učitele, dobře snášet odloučení od matky a blízkých
Informace o školní zralosti k zahájení školní docházky >>
Dítě má dostatečnou slovní zásobu a mluví čistě a srozumitelně. Zapamatuje si a vyřídí jednoduchý vzkaz. Zná celé své jméno, adresu, členy rodiny, dny v týdnu, roční období, základní barvy, geometrické tvary, pojmenuje běžná zvířata, rostliny, části těla. V čem má hodně dětí problémy, je rozvinutá sluchová analýza: budoucí školák by měl umět říct, jaké písmeno je na začátku slova (případně i na konci slova), u známých slov vytleskává slabiky.
Dítě zralé do školy se nestydí navázat kontakt s jinými dětmi nebo dospělými. Umí se samo přezout, obléci, umýt, chodí na toaletu. Nedělá mu problém zůstat chvíli bez rodiče, při příchodu samo pozdraví, při stolování se nerozptyluje hraním nebo mluvením, uklízí si své věci. Dokáže se soustředit na jednu činnost alespoň 15 minut a dokončit ji. Umí rozeznat hru od povinnosti, spolupracuje. Dítě by nemělo mít problémy říct svá přání, případně starosti, které ho trápí.
Zralý předškolák umí správně držet psací potřeby, napodobit tvary písma, geometrické tvary a nakreslit kompletní postavu člověka (s hlavou, krkem, rukama, nohama a břichem), umí kreslit čáry, vlnovky, osmičky, vybarvit obrázky, stříhat, modelovat, navlékat korálky.
Dítě umí skákat (i na jedné noze), běhat, přelézat, chytat a házet míč, skákat přes švihadlo, dělat kotrmelce.
Dítě připravené na vstup do školy umí říct, kde je vpravo, vlevo, nahoře, dole, nad, pod. Nezabloudí v místě svého bydliště, zná pravou a levou ruku. Umí se orientovat i v čase (dnes, včera, zítra; ráno, poledne, večer; bude, bylo).
6-leté dítě by mělo umět počítat do deseti, znát číslice od jedné do deseti a umět je přiřadit k počtu, rozluštit lehké matematické hádanky. Umí rozlišovat co je více, co méně, mnoho, málo.
V neposlední řadě by se mělo dítě připravené na vstup do školy rádo učit: chce vědět víc, ptá se rodičů na jednotlivá písmena, zajímá se o základní počty. Má v zásobě neustálou palbu otázek typu: proč? Rádo dostává nové úkoly a řeší je a vydrží je řešit až do konce.
+420 573 502 881 ~ Švabinského nábřeží 2077, 767 01 Kroměříž ~ Napsat e-mail ~ Prohlášení o přístupnosti ~ Tvorba webu - Lemenio.com