Od října 2016 byla zavedena novinka do naší školy – výuka angličtiny od 1.ročníku s využitím metody CLIL, která pomůže dětem rozvíjet jejich jazykové dovednosti přirozeným způsobem – tak, jak se učily mateřskému jazyku..
Co je to metoda CLIL?
Metoda CLIL (zkratka ze slov Content and Language Integrated Learning, tj. obsahově a jazykově integrované učení) patří k významným vzdělávacím trendům současného evropského školství. Metoda sleduje dva cíle - rozvoj cizího jazyka a druhého nejazykového předmětu (např. výtvarné výchovy, prvouky či matematiky). Mezi výhody metody CLIL patří přirozené prostředí pro výuku a rozvoj cizího jazyka. Žáci používají cizí jazyk v přirozeném prostředí reálných situací, což s sebou přináší i velkou chuť po poznání a komunikaci jako takové (např. v hodině výtvarné výchovy bude zařazena aktivita rozvíjející znalost barev, v matematice geometrické tvary aj.).
Jak bude vypadat zavádění nové metody u nás ve škole?
Do jednotlivých nejazykových předmětů budeme zařazovat různé aktivity - písničky, básničky, pohádky, každodenně se opakující fráze - povely , pozdravy aj.
Vzdělávací obsah cizího jazyka zaměříme na slovní zásobu tematicky spojenou s nejazykovým předmětem - v našem případě to bude matematika, výtvarná výchova, hudební výchova a tělesná výchova. Děti se v průběhu roku seznámí s několika tematickými celky jako např. barvy, čísla, geometrické tvary, zvířata atd.
Co tedy můžete očekávat ve výuce?
- naučíme vaše dítě poslouchat a rozumět sdělení v cizím jazyce
- naučíme dítě umět zareagovat jednoduchými větami
- vybavíme děti základy dobré výslovnosti a intonace
- naučíme je reagovat pohotově a přirozeně na anglicky nabídnutý podnět
Co očekávat nemůžete:
- učebnice a pracovní sešity k mechanickému vyplnění, bez porozumění textu
- seznamy slovíček k naučení
- otázky typu „Jak se řekne …. anglicky?“
- překládání českých slov (vět) do angličtiny - na to dítě opravdu není zralé
- nácvik čtení a psaní anglických slovíček – na to je čas až ve 3. ročníku
- hodnocení žáků známkami – anglický jazyk je pouze prostředkem k získání znalostí a dovedností v nejazykovém předmětu
Jak poznáte, že to děláme dobře?
Problémem poslechové a komunikační výuky je to, že není „vidět“, neuvidíte vyplněná cvičení v sešitě ani probrané stránky v učebnici. Uvidíte spokojené dítě, které se těší na angličtinu, které umí anglicky bez zaváhání odpovědět na jednoduchou otázku (anglickou, pochopitelně) a v jeho sešitku budou přibývat obrázky toho, co se naučíme. Texty, které tam uvidíte, jsou pro vás, nikoli pro vaše dítě. Prosím, nežádejte je, aby vám je přečetlo! Čtení a psaní v tomto stadiu je pro dítě velmi škodlivé a pokazí pečlivě budovaný systém porozumění a mluvení. Prosím, uvědomte si, že mluvit česky se dítě učí šest let, než začne ve škole se čtením a psaním. Umožněte vašemu dítěti si cizí jazyk osvojovat alespoň po dobu dvou let, než začnou se složitým systémem čtení a psaní. Obzvlášť pro děti s dyslexií je to naprosto nezbytné!
Věříme, že naše výuka dostane komplexní charakter a přirozené propojení znalostí a dovedností napříč předměty. Tak jako v životě se nedějí věci odděleně, tak i učení nabere na spojitosti, čímž se přiblíží realitě. Použití anglického jazyka pak bude přirozené, bezprostřední a smysluplné.
V průběhu školního roku vás pozveme, abyste se přesvědčili, jak si naši žáčci vedou, jaké dělají pokroky, co už se naučili. S vaší trpělivostí a naší profesionalitou dosáhneme společně skvělých výsledků!
+420 573 502 881 ~ Švabinského nábřeží 2077, 767 01 Kroměříž ~ Napsat e-mail ~ Prohlášení o přístupnosti ~ Tvorba webu - Lemenio.com